onsdag den 16. december 2020

Peberkager forklædt som dørkrans og Rudolf...

Med 8 dage til jul, og et land der igen lukker ned med hastige skridt, så kunne det måske være på sin plads med lidt ideer til hjemlige jule-sysler. 

Dagligvarebutikkerne er stadig åbne, så du kan nemt handle ind til en portion peberkage-dej (find opskriften til højre i menuen), og så er det bare om at sætte fantasien i gang, og pynte-amok!

Her får du lidt billeder af en dørkrans, som hænger så fint og dufter og pynter. Den er lavet af 12 stk. peberkager udstukket med en snefnug-udstikker, og pyntet med glasur og sukkerperler. Herefter er kagerne limet op på en krans af tykt ståltråd, og ind i mellem kagerne er der limet frisk rosmarin. En lille sløjfe i grønt silkebånd blev det også til. Jeg har brugt en limpistol til formålet, så den er nok ikke synderligt spisevenlig.

Og når nu du har peberkagedejen i køleskabet, så kan du også lave barnlige peberkager, forklædt som små søde rensdyr med røde næser. Her har jeg brugt en kagemand-udstikker, vendt kagen om, og dekoreret med hvid glasur, mørk chokolade og røde chokoladekugler.

Det var meningen, at jeg skulle have bagt Rudolf-kagerne til mine elever. De får altid peberkager den sidste dag inden juleferien - men ikke i år. På grund af Corona, er det ikke tilladt at dele hjemmelavede lækkerier ud. De må få dobbelt portion til næste jul, og så håber jeg, at 2021 bliver året, hvor Coronaen slipper sit tag i os!

Peberkage-dørkrans

Peberkage-dørkrans

Peberkager forklædt som rensdyr

Peberkager forklædt som rensdyr


Ingen kommentarer:

Send en kommentar