fredag den 20. juni 2014

Hindbærsnitter med havregryn

Da jeg var barn var disse alternative hindbærsnitter nogle af de bedste kager jeg kunne få. De blev bagt ofte, og det var en fryd at sætter tænderne i en af disse nybagte hindbærsnitter, ved den daglige eftermiddagskaffe.
For noget tid siden fandt jeg opskriften frem, og kastede mig ud at bage dem selv for første gang.
De blev spist sammen med min søde, gamle studieveninde fra seminariet. Og så fik Jespers kortklub også glæde af en portion.
De er super nemmer - super lækre...og...super usunde :)

Hindbærsnitter med havregryn (en lille bradepande - ca. 24 stk)

Ingredienser:
  • 200 gram hvedemel
  • 125 gram smør eller margarine
  • 1 æg 
  • En god portion hindbærmarmelade
  • 200 gram havregryn
  • 200 gram smør eller margarine
  • 175 gram sukker
Fremgangsmåde:
  • Hak melet og den første portion smør til en smuldret dej, og saml dejen med ægget.
  • Rul den ud på et meldrysset bord, og læg den derefter i en lille bradepande, beklædt med bagepapir.
  • Dæk dejen med en pænt lag hindbærmarmelade.
  • Rør havregryn, smør og sukker sammen i en gryde over svag varme. Lad de tre dele smelte let sammen.
  • Afkøl massen lidt og bred den ud over dejen og marmeladen i et jævnt lag.
  • Sæt bradepanden nederst i ovnen og bag den ved 220 grader i ca. 20 minutter.
  • Når kagen er bagt, skæres den ud i passende stykker.
  • Spises lune eller kolde.
Hindbærsnitter med havregryn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar