søndag den 27. september 2015

Bagt æblekage med kokoslåg

Der skal endnu en æblekage på bloggen...
- og denne er intet mindre end en uforskammet, vidunderlig variant!

Denne bagte æblekage, med et låg af kokos, har altid været (og vil altid være) min ultimative æblekage-favorit. En holdning jeg altid har delt med min elskede far, som havde både trang og hang til kokos i alle afskygninger.
Min mor bagte den ofte, og jeg husker denne kage helt tilbage til min barndom. Vi havde en æbleplantage på gården, hvor jeg voksede op - og derfor blev æblekagerne mange hen over efteråret.

Kagen er både syrlig og sød - og så smager æbler og kokos bare fuldstændig fantastisk sammen. Prikken over iét er en god klat creme fraiche ved serveringen.

Bagt æblekage med kokoslåg

Bagt æblekage med kokoslåg (til 8 personer)

Ingredienser:
  • Til æblemosen:
  • 1 kg. skrællede æbler, skåret i små stykker
  • 1,5 dl. vand
  • 1 vanillestang
  • 150 gram sukker
  • Til kokoslåget:
  • 3 æg
  • 200 gram sukker
  • 200 gram kokosmel

Fremgangsmåde:
  • Start med at koge æblemosen:
  • Kom de skrællede og skårne æbler i en gryde. Tilsæt vand og vanillestangen (skrab kornene ud og tilsæt både korn og stang) og kog æblerne ved svag varme og under låg. Kog æblerne til de bliver møre og koger ud.
  • Rør i mosen et par gange undervejs.
  • Når mosen er færdigkogt - og æblerne kogt helt ud, tages gryden af varmen. 
  • Fisk vanillestangen op og tilsæt sukkeret. Tilsæt sukkeret lidt ad gangen og smag til undervejs.
  • Mosen hældes op i et stort ildfast fad og afkøler lidt.
  • Nu skal du lave dejen til kokoslåget:
  • Kom æg og sukker i en skål og pisk massen hvid og tyk. Det tager sin tid, så en røremaskine er at foretrække.
  • Vend kokosmelet forsigtigt i med en dejskraber.
  • Fordel kokoslåg-dejen over æblemosen i fadet.
  • Bag nu kagen ved 200 grader i ca. 15 minutter. Kokoslåget skal være gyldent, men ikke for mørkt.
  • Server kagen lun eller kold, med en god klat syrlig cremefraiche til.


Bagt æblekage med kokoslåg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar