lørdag den 22. december 2018

Flødekarameller med kaffe

December er fløjet afsted, og det er allerede lillejuleaften i morgen. 

Jeg har brugt de sidste par dage på at lave konfekt, da det er mit bidrag til juleaftenen hos min bror. Det er blevet til en del klassiske ting, men der skulle også prøves noget nyt.

En af de nye ting jeg kastede mig over var flødekarameller. Det har jeg længe haft lyst til at prøve - og de blev faktisk rigtig vellykkede. Smagen er kaffe, og de er bløde og lækre. Præcis som flødekarameller er bedst.

Man kan lige nå at få en portion klar til juleaften, men ellers kan flødekarameller jo sagtens spises hele året. Jeg har da i hvert fald flere varianter, som jeg gerne vil prøve af i fremtiden.

Med opskriften her ønsker jeg jer allesammen en særdeles dejlig jul, samt et godt og lykkebringende nytår. Jeg er så glad og taknemmelig for, at I har lyst til at læse og bage med - så vi ses naturligvis til mere sødt i 2019.

Flødekarameller med kaffe

Flødekarameller med kaffe (ca. 60 stk.)

Ingredienser:
  • 300 gram piskefløde
  • 300 gram sukker
  • 125 gram lys sirup
  • 50 gram smør
  • 1,5 gram havsalt
  • 1 tsk. vanillesukker
  • 8 gram instant kaffe

Fremgangsmåde:
  • Kom alle ingredienserne i en gryde (karamellen bobler op, så brug en gryde, der er rigeligt stor).
  • Fyr helt op for varmen, mens du forsigtigt rører ingredienserne sammen til en ensartet masse.
  • Når massen begynder at små-boble og bliver ca. 90 grader varm, da skruer du ned til middel varme og lader herefter massen koge videre. Væsken skal fordampe og massen blive tykkere.
  • Under kogningen skal du røre så lidt som muligt i massen - begræns til en gang i mellem, og brug en grydeske. Endelig ikke et piskeris.
  • Hold øje med massen og mål temperaturen tit. Og hold øje med, at massen ikke brænder på.
  • Når temperaturen nærmer sig de 115 grader skal du holde ekstra øje, for herfra går det stærkt.
  • Når din karamelmasse er 120 grader tages den af varmen, og hældes direkte i en firkantet form på ca. 20x20 cm. Smør formen med olie eller bagespray i god tid inden.
  • Lad karamellen stå til afkøling ved stuetemperatur til den er kold. Sæt den herefter i køleskabet i minimum 8 timer.
  • Når karamellen har stået på køl tager du den ud, og skærer den i passende stykker, som du pakker ind i enten cellofan eller små stykker madpapir.
  • Karamellerne opbevares på køl indtil servering, og holder sig i køleskab i ca. 14 dage.


Flødekarameller med kaffe

Flødekarameller med kaffe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar