onsdag den 15. juni 2016

Marmorkage

Den her kage er en klassiker af rang...og så skal den dedikeres til min højtelskede mormor.

Da min mormor levede, var det bedste man kunne servere for hende, en nybagt marmorkage. Ikke underligt, at min marmorkage derfor kom til at hedde en "mormorkage".

Jeg har ikke bagt kagen mange gange siden min mormor endnu var i blandt os - men i dag fik den sin renæssance. Og under bagningen fik mormor-Ingeborg mange fine tanker.
Jeg bagte to - og om lidt sætter Jespers kortdrenge tænderne i den ene - mens den anden kommer på bordet i morgen, på lærerværelset.

En skøn og nem kage, som er dejlig til en god kop kaffe...eller hvis du skal forkæle din mormor :)

Marmorkage

Marmorkage (til to kager i rugbrødsforme)

Ingredienser:
  • 300 gram margarine
  • 300 gram sukker
  • 300 gram hvedemel
  • 5 æg
  • 1 tsk. bagepulver
  • 50 gram usødet kakao
  • 1 dl. mælk

Fremgangsmåde:
  • Pisk margarine og sukker til det er hvidt og luftigt.
  • Tilsæt et æg ad gangen og pisk godt i mellem hvert æg.
  • Tilsæt hvedemel og bagepulver og pisk til dejen er ensartet.
  • Tag 1/3 del af dejen over i en anden skål og tilsæt heri mælk og kakao. Pisk, til også denne dej er ensartet.
  • Beklæd to rugbrødsforme med bagepapir.
  • Fordel den lyse dej ud i bunden af de to forme.
  • Fordel herefter den brune dej ovenpå den lyse, i begge forme.
  • Sæt eventuelt en kniv ned i dejen og kør lidt rundt, så de to deje blander sig lidt i formene.
  • Sæt begge kager i en forvarmet ovn ved 175 grader og bag kagerne i ca. 45 minutter.
  • Afkøl kagerne i formene, på en rist.

Marmorkage

Ingen kommentarer:

Send en kommentar