onsdag den 17. februar 2016

Vinterferie-vafler

Der var næsten ikke noget, der var mere hyggeligt end når min mor tændte vaffeljernet og bagte sprøde, lækre vafler til hele familien. Og det var de rene himmerigsmundfulde, når man satte tænderne i en lun vaffel, med flødeskum og syltetøj. Mums!

Jeg har aldrig haft grejet til vaffel-bagning, så jeg ønskede mig et vaffeljern i julegave og var så heldig, at der lå et sådant til mig under træet.
Nu kan jeg går all-in på vafler - både de søde dessert vafler, men også spinatvafler med laks og andre gode sager...

Foreløbig er jeg nået til de søde af slagsen, og de passer altså ret godt til vinterferie og hygge.

Vafler

Vafler (8-10 plader af 5 hjerter)

Ingredienser:
  • 2,5 dl. vand
  • 2 dl. sødmælk
  • 0,25 tsk. salt
  • 275 gram hvedemel
  • 2 tsk. bagepulver
  • 125 gram smeltet margarine
  • Fløde til flødeskum + syltetøj efter smag
Fremgangsmåde:
  • Bland vand og mælk sammen i en skål.
  • Tilsæt salt, hvedemel og bagepulver i, og pisk så det ikke klumper.
  • Smelt margarinen og pisk den smeltede margarine i dejen.
  • Tænd vaffeljernet og lad det varme op.
  • Hæld dej på midten af den nederste plade og luk vaffeljernet sammen om dejen.
  • Bag i ca. 3-5 minutter.
  • Server de sprøde og varme vafler efterhånden - toppet med flødeskum og syltetøj.
  • Tip: smager også dejligt med is.

Vafler med flødeskum og solbærsyltetøj

Vafler

Ingen kommentarer:

Send en kommentar