lørdag den 6. februar 2016

Key West Lime Pie

Uha uha...der har altså været lidt stille på bloggen siden nytår. Jeg har haft en vild og travl januar, men nu er der ved at være lidt luft igen. Så nu må jeg se, om jeg kan få kompenseret lidt for manglen på blog-indlæg.

Forleden dag var jeg på bogudsalg, og der faldt (ikke overraskende) en bagebog over disken og direkte hjem på min reol. 
Valgte faldt på "One more Slice" af den svenske Leila Lindholm. Hun har tidligere lavet "A Piece of Cake", som stod på reolen i forvejen og råbte efter "toéren". 

Leila Lindholm er dygtig til både det salte og det søde køkken. Og i den nyeste af hendes bøger har hun et afsnit om forskellige tærter og pies.
Blandt andet en Lime Pie fra Key West, som jeg straks måtte prøve kræfter med.

En enkel opskrift, på en enkel kage. Og den er virkelig lækker...syrlig og sød på en og samme tid. Lige som jeg allerbedst kan lide det.

Key West Lime Pie

Key West Lime Pie (6 små pies eller 1 stor)

Ingredienser:
  • 1 dåse kondenseret mælk (400 gram)
  • 4 æggebommer
  • 6 limefrugter
  • 250 gram Digestive kiks
  • 100 gram smør
  • Piskefløde (til flødeskum "on the side")
Fremgangsmåde:
  • Start med at lave cremen:
  • Hæld den kondenserede mælk i en skål og tilsæt de fire æggeblommer.
  • Tilsæt heri fintrevet limeskal fra 3 limefrugter, samt saften fra 5 limefrugter (gem den sidste limefrugt til pynt).
  • Rør godt i blandingen og stil den til side.
  • Nu skal bundene laves:
  • Tænd ovnen på 175 grader og lad den forvarme.
  • Blend digestive kiksene til fint kiksemel i en minihakker, eller foodprocessor og kom dem i en skål.
  • Smelt smøret i en lille gryde.
  • Når smørret er smeltet, hældes det over i skålen og blandes med kiksemelet.
  • Kom nu kikseblandingen i dine små tærteforme. Tryk det ud i bunden og godt op af siderne.
  • Forbag bundene midt i ovnen i ca. 10 minutter.
  • Afkøl bundene efter bagningen.
  • Når bundene er afkølet fyldes de med lime-cremen.
  • Bag herefter de små pies i 13-15 minutter, til de er faste.
  • Afkøl kagerne - gerne i køleskab.
  • Pynt med flødeskum og friske lime-skiver inden servering.

Key West Lime Pie


Key West Lime Pie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar