torsdag den 18. februar 2016

Gurlis æbletærte

For efterhånden 12-13 år siden arbejdede jeg i skolefritidsordningen på Søllinge Skole. Et fantastisk job, som jeg holdt meget af. Jeg elskede alle de søde unger på stedet, og det var her, at jeg for alvor fandt ud af, at jeg skulle være lærer.

Det var dog ikke kun de søde børn, der gjorde hverdagen til en fest. Det var så sandelige også de helt igennem fantastiske kollegaer.
En af dem kom til at stå mit hjerte særligt nært...og det var Gurli. Sjældent har jeg oplevet et så hjerteligt og skønt menneske, og børnene elskede hende. Gurli er stadig et forbillede for mig, når det gælder pædagogik.

Desværre ser jeg sjældent Gurli den dag i dag - men jeg tænker på hende hver gang jeg bage hendes lækre æbletærte. 

Gurlis æbletærte

Gurlis æbletærte (1 rund tærte - Ø24)

Ingredienser:
  • 150 gram smeltet margarine
  • 150 gram sukker
  • 150 gram hvedemel
  • 2 æg
  • 1 tsk. bagepulver
  • 2 æbler (skrællede og skåret i tynde både)
  • Kanel og sukker til drys

Fremgangsmåde:
  • Æg og sukker piskes hvidt og luftigt.
  • Heri piskes hvedemel og bagepulver.
  • Margarinen smeltes og afkøler let, hvorefter den piskes i dejen.
  • En springform fores nu med bagepapir, og halvdelen af dejen fordeles over bunden.
  • Ovenpå dejen lægges nu æblebåde i et lag, så der er æblebåde over hele bunden.
  • Ovenpå æblerne drysses nu med kanel og sukker, hvorpå æblerne dækkes med resten af dejen.
  • Tærten bages nu midt i ovnen ved 175 grader i 35-40 minutter.
  • Kagen afkøles og sættes på fad.
  • Æbletærten serveres med iskold creme fraiche.

Gurlis æbletærte

Gurlis æbletærte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar