mandag den 15. december 2014

Havregrynskugler

Jeg laver altid havregrynskugler til jul. Jeg elsker de små lækre kugler, med masser af kakao, samt lidt kaffesmag. Og så er det noget af den nemmeste julekonfekt at lave - og tilmed er det billigt at producere.
Jeg er lidt i tvivl om, hvor jeg har opskriften fra, men noget siger mig, at det er min kusine Dorthe, der står bag. Det er i hvert fald en opskrift jeg har haft i gemmerne siden jeg var barn, og den bliver aldrig udskiftet til fordel for en anden variant. Havregrynskugler fås nemlig ikke bedre end disse.

Havregrynskugler (ca. 45 stk.)

Ingredienser:
  • 100 gram blødt smør
  • 100 gram flormelis
  • 125 gram havregryn
  • 2 spsk. usødet kakao
  • 1 spsk. stærk, færdig-brygget kaffe
  • Kokosmel, sukker eller andet til at rulle kuglerne i

Fremgangsmåde:
  • Alle ingredienserne (på nær kaffen) puttes i en skål og æltes godt sammen. Det er fristende at bruge en maskine, men det gøres nemmest og hurtigst med "klør 5".
  • Når massen er tæt på at være samlet, så hældes kaffen i og dejen æltes færdigt-
  • Massen stilles i køleskab i ca. 30 minutter, inden den trilles til små kugler, og rulles i enten kokosmel, sukker, kakao eller hvad men nu ønsker.
  • Havregrynskuglerne opbevares på køl, til de skal serveres.

Havregrynskugler

Ingen kommentarer:

Send en kommentar