onsdag den 10. december 2014

Æbleskiver

Denne opskrift har aller nådigst fået lov at komme på bloggen - det er nemlig en af min mors fabriks hemmeligheder. Hun er en sand mester ud i æbleskiver og bager mange hundrede hver december.
Jeg har gjort hende kunsten efter siden sidste jul, da jeg var så heldig at arve min mosters gamle æbleskivepande. Så nu kan jeg føre æbleskive-traditionen videre - selvom jeg nok ikke vil nærme mig de hundrede.
I øvrigt har æbleskiver ikke kun hørt julen til i min familie - det har altid været tradition, at der er blevet spist æbleskiver i marken, den dag høsten blev skudt i gang. Det husker jeg som noget rigtig hyggeligt.

Æbleskiver in the making
Æbleskiver (ca. 50 stk.)

Ingredienser:
  • 0,5 liter sødmælk
  • 375 gram hvedemel
  • 250 gram smeltet margarine
  • 5 æggeblommer
  • 5 æggehvider
Fremgangsmåde:
  • Mælken lunes i en gryde og piskes herefter sammen med melet i en stor skål.
  • Æggeblommerne røres i.
  • Den smeltede margarine røres i.
  • Æggehviderne piskes stive og vendes forsigtigt i dejen. Nu er den klar til brug.
  • Varm æbleskivepanden godt op, og put en lille klat margarine i hvert hul (dette er kun nødvendigt den første gang).
  • Hæld nu dej i hvert hul og vendt til kanterne er så faste/bagte, at du kan vende æbleskiverne rundt.
  • Vend nu æbleskiverne rundt og lade æbleskiverne stege på den modsatte side. 
  • Vend æbleskiverne rundt til de er ensartet bagt på alle sider. Det tager en 2-3 minutter.
  • Fortsæt dette til al dejen er brugt. Bag æbleskiverne ved middel varme.
  • Æbleskiverne kan sagtens laves i forvejen og varmes op inden servering. Læg dem i et ildfast fad, og varm dem (med staniol over) til de er lune. (ca. 30 minutter ved 150 grader).
  • Æbleskiverne spises med syltetøj og sukker/flormelis.
Æbleskiver

Ingen kommentarer:

Send en kommentar