fredag den 7. november 2014

Indisk Naan-brød

Jeg har en forkærlighed for indisk mad, og særligt er jeg helt vild med de indiske naan-brød. Jeg har prøvet flere opskrifter, men den har bare aldrig siddet lige i øjet. Ikke før, at jeg fik denne opskrift af en kollega.
Vi havde emneuge om Indien på skolen, og madholdet bagte disse fantastisk brød hver dag hele ugen. Det blev til mange smagsprøver, og efterfølgende var jeg nødt til at bage brødene hjemme i mit eget køkken.

Naan-brød er super lækre til indisk mad naturligvis, men er også virkelig lækre til andre retter. Blandt andet en god suppe her i den kolde tid.

Indisk Naan-brød

Indisk Naan-brød (12 stk.)

Ingredienser:
  • 25 gram gær
  • 2,5 dl. lunkent vand
  • 50 gram sukker
  • 3 spsk. mælk
  • 1 sammenpisket æg
  • 2 tsk. salt (plus havsalt til drys)
  • 50 gram smeltet smør
  • 550 gram hvedemel
  • 4 fed presset hvidløg
  • 1 spsk. timian
  • Lidt smagsneutral olie til pensling

Fremgangsmåde:
  • Opløs gæret i vandet. Lad det stå i ca. 10 minutter til det begynder at skumme let
  • Rør sukker, mælk, æg, smeltet smør, salt, hvidløg og timian i
  • Tilsæt hvedemel, og ælt dejen til den er ensartet og elastisk (8-10 minutter på maskine). Dejen skal være blød og lidt "fedtet"
  • Lad dejen hæve et lunt sted, med et klæde over, i ca. en time - til ca. dobbelt størrelse
  • Slå dejen ned, på et meldrysset bord
  • Del dejen i 12 stykker og rul dem til kugler (boller)
  • Tryk bollerne flade og læg dem på to bageplader, beklædt med bagepapir
  • Lad brødene efterhæve i ca. 30 minutter
  • Pensel brødene med lidt smagsneutral olie og drys med havsalt
  • Bag brødene i 10-12 minutter (en plade af gangen) ved 220 grader
  • Afkøl brødene og server

Ingen kommentarer:

Send en kommentar