mandag den 13. oktober 2014

Amerikanske brunch pandekager

Jeg er en af de heldige, der i denne uge har efterårsferie. Vejret er skiftet fra det sommerlige, til efterårsregn. Jeg synes, at det er helt vildt hyggeligt, når regnen trommer mod ruderne, og stearinlysene tændes inden døre.
 

Sådan en regnvåd feriedag bliver ekstra god, når man får besøg af en kær veninde. Vi skulle spise brunch sammen og vende verdenssituationen. 
I min verden er en brunch rigtig god, når den afsluttes med en lille, tyk, amerikansk brunch pandekage, så jeg gik i køkkenet fra morgenstunden og bagte en ordentlig stak af de gode pandekager.
Jeg fik lavet lidt vel rigeligt, men pyt...de kan sagtens spises til andet end brunch :)

Amerikanske brunch pandekager


Amerikanske brunch pandekager (ca. 40 stk.)

Ingredienser:
  • 300 gram hvedemel
  • 1 spsk. bagepulver
  • 0,5 tsk. fint salt
  • 1 dl. sukker
  • 6,5 dl. kærnemælk
  • 3 æg
  • 25 gram smeltet smør + lidt smør til at stege i

Fremgangsmåde:
  • Sigt mel, bagepulver og salt ned i en skål
  • Bland sukkeret i mel-blandingen
  • Tag en ny skål, og pisk æg, kærnemælk og smeltet smør sammen heri
  • Lav en fordybning i mel-blandingen og hæld kærnemælksblandingen i, i en tynd stråle, mens der piskes grundigt. Fortsæt med at piske, til dejen er fri for klumper og det hele er rørt sammen til en jævn blanding
  • Varm en pande op (jeg brugte en blinispande med fire huller, men en almindelig pande kan også bruges. Dog får pandekagerne et mere ens udtryk, hvis du har mulighed for at stege dem på en blinispande)
  • Fedt panden med lidt smør og steg de små pandekager ved middelvarme
  • Når pandekagerne hæver lidt op og begynder at boble i overfladen, da skal pandekagerne vendes
  • Pandekagerne kan holde sig lune i ovnen ved 75 grader, under staniol, i nogle timer. De kan også bages dagen før og opvarmes inden servering
  • Serveres med sirup, eller lidt frisk frugt/bær

Amerikanske brunch pandekager


Ingen kommentarer:

Send en kommentar