onsdag den 18. juni 2014

Stenalderbrød - Paleobrød

Der er delte meninger om denne slags brød. Mange synes, at det smager for meget af æg - og mine gode veninde udtrykte sig ved at sige, at hun havde det virkelig mærkeligt med at putte leverpostej på noget, der mest af alt mindede hende om en müslibar :)
Jeg synes, at det smager fremragende - og så er det nemt at lave, og holder sig længe, uden at blive tørt.
Der findes mange forskellige opskrifter på stenalderbrød, men jeg kan godt lide denne, som stammer fra Thomas Rhode, Kong Hans. Jeg tilsætter dog hasselnødder også. Det synes jeg giver god struktur og ekstra kolorit til smagen.
Brødet her får min varmeste anbefaling - så må I selv prøve det, for at finde ud af, om I synes det er et fantastisk brød, eller mere en müslibar. En müslibar skal man nu heller ikke underkende :)

Stenalderbrød - Paleobrød (1 stk.)

Ingredienser:
  • 100 gram græskarkerner
  • 100 gram solsikkekerner
  • 100 gram mandler (hele)
  • 100gram valnødder (hele)
  • 100 gram hasselnødder (hele)
  • 100 gram hørfrø
  • 100 gram sesamfrø
  • 6 æg
  • 1 dl. olivenolie
  • 1½ tsk. havsalt
Fremgangsmåde:
  • Bland alle de tørre ingredienser i en skål.
  • Tilsæt æggene - og olivenolien til sidst.
  • Put hele herligheden i en rugbrødsform beklædt med bagepapir, og bag brødet ved 160 grader i 1 time.
  • Dup det færdigbagte brød fri for olie med et stykke køkkenrulle og afkøl brødet på en bagerist.
  • Opbevar brødet i en plastikpose i køleskabet. Det holder sig frisk i ca. 8 dage.
Stenalderbrød - Paleobrød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar