søndag den 15. juni 2014

Crème Brulée

Min mor har i mange år lydt kælenavnet "Elite-husmor". Hun har lavet mad og kager i årtier, og har tilmed haft det som en levevej i en årrække.
Som madmor på en bondegård var der nok munde at mætte, og der var altid noget at gøre i køkkenet.

Æblerne falder vist sjældent langt fra stammen - da både min storebror og jeg nyder at stå i køkkenet og kræse om diverse kager og madretter.
Netop min storebror laver en udsøgt Crème Brulée, og for ikke så længe siden skulle jeg gøre ham kunsten efter.
Det lykkedes rigtig godt, og desserten her strøg direkte ind på min hitliste over desserter.

Crème Brulée (4 personer)

Ingredienser:
  • 4 æggeblommer
  • 60 gram sukker
  • 4 dl. piskefløde
  • Korn fra 1 vanillestang
  • Rørsukker til brænding + evt. lidt friske bær til pynt.
Fremgangsmåde:
  • Pisk æggeblommer og sukker til sukkeret er opløst. det skal have en tyk konsistens.
  • Lun piskefløde og vanillekorn i en gryde, til en temperatur på max. 80 grader.
  • Hæld den lune fløde op i æggeblandingen og rør forsigtigt rundt med et piskeris.
  • Hæld cremen i fire ramekiner og bag dem i vandbad ved 125 grader, i ca. 75 minutter (eller til cremen har sat sig).
  • Sæt ramekinerne på køl i minimum otte timer.
  • Lige inden servering drysses overfladen med rørsukker og brændes med en gasbrænder, så sukkeret karamelliserer.

Créme Brulée

Ingen kommentarer:

Send en kommentar