søndag den 15. juni 2014

Annelises frugttærte

Jeg har en bedste-veninde. Også kendt under navnet "Super Amiga", eller slet og ret bare Annelise. Og jeg føler mig SÅ heldig!
Jeg sætter uendelig stor pris på hende, og de hyggestunder vi ofte deler. Vi er simpelthen så gode til at drikke kaffe og dele småt og stort i livet.
Annelise har lært mig at lave en ualmindelig lækker frugttærte, Man kan bruge alle slags bær og den er en hitter HVER gang!

Annelises frugttærte med marengs

Annelises frugttærte

Ingredienser:
  • 150 gram margarine
  • 2 æggeblommer
  • 2 spsk. sukker
  • 200 gram mel
  • 300 gram frugt/bær (jeg elsker den med hindbær eller brombær)
  • 100 gram sukker
  • 2 æggehvider
  • 150 gram sukker
Fremgangsmåde:
  • Bland margarine, æggeblommer, sukker og mel til en mørdej, og fordel den i et tærtefad.
  • Bag tærtedejen i ca. 15 minutter ved 200 grader.
  • Bland bær og de 100 gram sukker i et lille fad og sæt dette i ovnen i ca. 30 minutter - også ved 200 grader.
  • Efter bage-forberedelserne fordeles bær/sukker blandingen over tærtebunden, og der piskes en luftig marengs af æggehvider og 150 gram sukker. Marengsen fordeles på toppen af kagen - enten med en sprøjtepose og tyl, eller bare med en ske.
  • Hele herligheden bages ved 150 grader i ca. 20 minutter. Marengsen skal tage lidt farve, men ikke blive brændt.
  • Serveres med creme fraiche.

4 kommentarer:

  1. Hvor er jeg stolt - og mor Inge bliver endnu mere stolt, når hun ser at du har lagt den opskrift ud, for den stammer jo hjemmefra af :o) Tak for de søde ord - lige så søde som den tærte er god. Kh Annelise

    SvarSlet
  2. Selv tak - de kom helt inde fra det blødeste af kagehjertet :) Og du må vise Mor-Inge siden her ved lejlighed...

    SvarSlet
  3. Kære Heidi. Ja mon ikke det er lækkeri, uanset om det er søde eller sure bær. Stod det til mig skulle du ansættes på La Glace. Super godt klaret men jeg hører jo af og til om dine fantastiske kager. Knus Mor Inge.









    SvarSlet
  4. Tusind tak, Inge. Jeg synes det er sjovt at bage, men jeg er nu ret glad for mit skolelærer-job 😄

    SvarSlet