fredag den 23. december 2016

Marcipangris

I morgen er det jul!

Jeg skal for første gang holde jul et andet sted, end i mit barndomshjem. Og kontrasten kan næste ikke blive større. Fra bondegårdsjul på landet, til storbyjul på Frederiksberg.
Det er min storebror og hans kæreste, der har inviteret til juleaften og jeg glæder mig til at fejre juleaften hos dem. Også selvom jeg må undvære ham, som får mit julehjerte til at banke i dobbelt takt.

Jeg skal sørge for mandelgaven, og ud over den gave som jeg har købt, så har jeg kreeret denne lille søde marcipangris, med krølle på halen og trompet-tryne. En hyggelig lille ting at lege med, her på lillejuleaften.

Nu er der kun tilbage at finde ud af, hvem der vinder det lille "jule-svin" :)

Frk. Fuglesang ønsker hermed alle bloggens brugere og følgere, en rigtig glædelig og velsignet jul. Gid julefreden må sænke sig og I må få masser af julekys og marcipangrise!

Marcipangris

Marcipangris (1 stk.)

Ingredienser:
  • 70 gram marcipan
  • 4 mandler (til ben)
  • Lidt pass. æggehvide til at sætte ører og hale fast med
  • Hvid glasur (rørt af pass. æggehvide og flormelis)
  • Lidt smeltet chokolade (til pupiller i grisens øjne)

Fremgangsmåde:
  • Tag ca. 10 gram marcipan fra, som senere skal bruges til ører og hale.
  • Rul resten af marcipanen til en kugle.
  • Gør kuglen lidt aflang (buttet) ved at trille den på et bord med let hånd.
  • Tag den aflange bold op i mellem dine håndflader og tryk let i mens du ruller, så den aflange bold bliver lidt flaskeformet.
  • Tryk da grisetrynen ind med en tommelfinger, så den får form som en lille trompet. Lav to huller med et redskab, midt i trynen.
  • Læg grisen på ryggen i din håndflade og tryk fire mandler fast på undersiden, så grisen får ben. Sæt den spidse ende af mandlerne ind i grisens krop.
  • Sørg for at grisen står plant på mandlerne og vip eventuelt trynen lidt op.
  • Form to ører ved at trille 2x3 gram marcipan til to små kegler. Lav et tryk i hver kegle med et redskab, så ørerne får en lille bøjning.
  • Sæt ørerne fast på grisen med lidt pass. æggehvide og et let tryk. Glat eventuelt sammenføjningen ud med en finger.
  • Lav to huller mellem tryne og ører, som skal blive til grisens øjne.
  • Lav et hul magen til bag på grisen, og rul en aflang, tynd pølse af den sidste marcipan. Sæt halen fast i hullet bag på grisen, og brug også her lidt pass. æggehvide. Lav en lille krølle på grisens hale.
  • Fyld øjen-hullerne med hvid glasur (brug et kornet eller en lille sprøjtepose). Lad glasuren størkne.
  • Sæt til sidst pupiller af smeltet chokolade oven på den hvide glasur (brug også her kornet eller lille sprøjtepose).
  • Lad øjnene tørre helt og pak da grisen ind. Eventuelt i en lille æske, eller i en pose, der er lukket med en rød sløjfe.

Marcipangris

Ingen kommentarer:

Send en kommentar