søndag den 26. juli 2015

Crumble-kage med masser af bær

Jeg elsker at bruge rigtig mange timer i køkkenet, og ofte kan jeg bruge en halv dag på bare en enkelt kage. Jeg synes, det er så hyggeligt.
Nogle gange er det dog også dejligt, når en lækker kage til kaffen ikke koster timer, og her er en crumble-kage det oplagte valg. Det er super hurtigt - og smager himmelsk.

Du kan bruge alle mulige slags frugter og bær, og bær fra frost fungerer også upåklageligt.
I opskriften herunder har jeg brugt en blanding af brombær og hindbær. Men som sagt kan du bruge lige hvad har lyst til, blot mængden er nogenlunde svarende til den mængde jeg har brugt her.


Crumble-kage med brombær og hindbær

Crumble-kage med brombær og hindbær (1 rund kage, passende til et almindeligt tærtefad)

Ingredienser:
  • 300 gram brombær
  • 300 gram hindbær
  • 150 gram smør
  • 125 gram sukker
  • 2 tsk. vanillesukker
  • 125 gram havregryn
  • 125 gram hvedemel

Fremgangsmåde:
  • Tænd ovnen på 200 grader og lad den forvarme.
  • Fordel brombær og hindbær i tærtefadet.
  • Smelt smørret i en gryde. Det må IKKE brune.
  • Bland alle de tørre ingredienser i en skål.
  • Når smørret er smeltet, tilsættes den tørre blanding og der røres rundt, så det er en ensartet masse.
  • Fordel nu crumble-dejen over bærerne og sæt kagen midt i ovnen. Lad den bage i 25-30 minutter, til crumble-dejen er gylden. 
  • Server kagen lun eller kold, sammen med creme fraiche eller is.
  • TIP: det smager dejligt, hvis der blandes lidt hakkede hasselnødder i crumble-dejen.

Crumble-kage med brombær og hindbær
Crumble-kage med brombær og hindbær

Ingen kommentarer:

Send en kommentar